Przesadzanie i Podłoża - Keramzyt - za i przeciw
Anonymous - 2010-01-29, 00:28 Temat postu: Keramzyt - za i przeciw Ponieważ wiosna już sie zbliża zastanawiałem się nad przesadzeniem mojego klonu. Czytałem trochę o keramzycie i chciałbym go użyć, w jakich proporcjach z innymi składnikami i jaka musi być jego ziarnistość??
slowikp - 2010-01-29, 06:46
Keramzyt do mieszanki moim zdaniem nie jest dobrym rozwiązaniem, link do mieszanek http://bonsai.pl/gleba.html
Warszawska Szkoła Bonsai - 2010-01-29, 13:26
Możesz uzasadnić swoją wypowiedz ?
Anonymous - 2010-01-29, 16:46
Chciałem użyć keramzytu, bo czytałem że jest małe prawdopodobieństwo przelania roślinki i poprawia się ogólna kondycja
MOD: Po pierwsze poczekaj na odpowiedź a po drugie nie pisz jednego posta pod drugim- korzystaj z opcji EDYTUJ
Warszawska Szkoła Bonsai - 2010-01-30, 21:37
Keramzyt jest bardzo dobrym składnikiem by go użyć do domieszki, ze względu na :
Nasiąkliwość – odprowadza nadmiar wody z całej powierzchni bryły. Posiada małą nasiąkliwość i szybko oddaje wilgoć.
Przepuszczalność - Jest idealny do rozluźnienia gleby, co prowadzi do lepszego przepływu powietrza w niej. Dodatkowo dzięki swojej chropowatej strukturze potrafi przetrzymać zapas tlenu.
Odporność - na czynniki chemiczne, atmosferyczne, grzyby, owady i gryzonie. Jest materiałem bezwonnym, gdzie dodatkowo pod wpływem ciepła - nie wydziela żadnych związków chemicznych, ani gazów. Jest mrozoodporny.
Waga - Keramzyt jest czterokrotnie lżejszy od kruszyw naturalnych, co sprawia, że donica nie jest też ciężka.
Duża bezwładność cieplna - płynnie reguluje temperaturę. Niweluje to skutki szybkich zmian temperatur - np. zimą w przypadku spadku, a latem w przypadku wzrostu temperatury. Temperatura i wilgotność nie podlegają takim wahaniom. Ujemnie temperatury nie wpływają na zmianę właściwości kruszywa, ponieważ otwarta konstrukcja porów i ich stosunkowo duże rozmiary nie zmniejszają mrozoodporności. Keramzyt jest też używany do ocieplania np ścian - tak na marginesie.
Anonymous - 2010-01-30, 23:51
ale jakieś grubości ma być keramzyt i z czym go połączyć??
Anonymous - 2010-01-31, 12:10
Uwazam ze Slowik , ma racje , keramzyt nie jest dobrym rozwiazaniem , jesli chodzi o drenaz z keramzytu zgodze sie, ale waga keramzytu sprawia, ze podczas podlewania zostaje on "wynoszony" na wierzchnie warstwy mieszanki. Osobiscie nie polecam.sa lepsze i bardziej sprawdzone mieszanki. np te ktore podal Slowik, to bodajze wg. Naki.
Anonymous - 2010-01-31, 12:12
A jeśli wymieszałbym keramzyt z ziemią i torfem a na drenaż jakieś drobne kamienie??
slowikp - 2010-01-31, 13:43
Panie Marku z całym szacunkiem, ale czy na początek nie wystarczy " garść piachu, garść żwiru, i trochę ziemi". Stosuję keramzyt właśnie na drenaż i tacę do zwiększenia wilgotności wokół rośliny. Mieszanki pobrane ze strony pana W. Pietraszko.
armin - 2010-01-31, 20:11
Każdy z Was ma rację, ale najbliższy jestem wypowiedzi Tanuki (z tego co wiem, nie zawsze jest to p. Marek). Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach. W tym wypadku zastosowanie keramzytu będzie zależało od jego średnicy i wielkości doniczki. Jeżeli krisk93 (szkoda, że wstydzi się podać innych danych, czego wymaga regulamin tego forum) ma niewielką doniczkę i "gruby" keramzyt, to w mieszance może go liczyć w sztukach. Grzesiu, zgadzam się z Tobą, że keramzyt wypływa przy podlewaniu. To z pewnością jedna z jego wad. Osobiście stosuję bims i on również jest kłopotliwy, bo lekki. Jest na to rada. Do mieszanek stosuję go wyłącznie z akadamą (kiryu, kanumą) i wierzchnia warstwa jest od niego wolna. Od spodu się nie przebije. Mówimy oczywiście o pojemnikach powyżej 25 cm długości lub średnicy.
Warszawska Szkoła Bonsai - 2010-01-31, 21:55
slowikp napisał/a: | czy na początek nie wystarczy " garść piachu, garść żwiru, i trochę ziemi". |
W zasadzie można trymać rośliny we wszystkim i utrzymywać je przy życiu ale czy to ma sens ? Mieszanke dobieramy pod kątem rośliny, przeważnie w zależności od gatunku. Chodzi o to aby dana roślina miała jak najlepszą mieszanke , która spełnia właściwości chemiczno-fizyczo-biologiczne. Gdzię będziemy rozumieli pod tymi pojęciami:
- fizyczne (czyli jej gęstość, porowatość (przestrzenie między cząsteczkami), zwięzłośc, plastyczność, lepkość, kurczenie bądz pęcznienie, oraz właściwości wodne gleby).
- chemiczne (skład chemiczny gleby, związki, przemiany pierwiastków, wymiana gazów, zawartość materii organicznej, odczyn gleby (zasadowy, kwaśny i obojętny) zawartość próchnicy. Zdolność sorpcyjna.
- biologiczne - bogatość w składniki pokarmowe, zatrzymanie ich - przeciwdziałanie wymywaniu tych składników.
W doniczce mamy ograniczone miejsce więc musimy dać roślinie wszystko co najlepsze pod tymi 3 względami co wyżej opisałem. W naturze i swobodnym wzroście rośliny występuje coś takiego jak "strategia wyższego rzędu" tj korzenie rosną w tym kierunku, gdzie mają najwięcej pokarmu. W donicznce musimy sami o to zadbać.
Trzeba dodać, że nie ma gotowego przepisu na mieszanke pod konkretną rośline a każdy po pewnym czasie stara się takie mieszanki sam tworzyć. Bierze się to z doświadczenia i własnych przemyśleń, niekiedy strat, czasami oszczędności.
Mieszanke jest pełno począwszy od: akadamy, kiru, kanumy, lawy wulkanicznej, bimsu, keramzytu, żwiru rzecznego, torfu, ziemi liściowej itp itd.
Sam keramzyt jeżeli jest duży w małej doniczce nie spełni roli bo nie będzie to bryła zwięzła, lecz bardzo ruchoma, która nie zapewni stabilizacji korzeni i częsci nadziemnej rosliny w doniczce. Ale np drobny keramzyt zmieszany z niewielką ilością torfu nadaje się do sadzenia jałowców. Zależy też jeszcze od tego czy ten keramzyt będzie w dolnej częsci donicy - wtedy nie będzie wypływał, czy też na samym wierzchu w celu ozdobnym ?
Bims (czy inaczej pumeks) i lawa wulkaniczna są troche droższe i mniej dostępne ale jako domieszki też się bardzo dobrze nadają. Akadama jest z tych wszystkich składników najdroższa ale jest jałowa, więc zastosowanie wyłacznie samej akadamy też może być szkodliwe dla rośliny (tu musimy zadbać o odpowiednie nawożenie), akadama w związku z powietrzem też ulega degradacji i zamienia się z czasem w proszek. Późno już i oczy zamykam więc kończe. Pozdrawiam P.
Anonymous - 2010-01-31, 22:14
Sporo w tym racji, lecz co do jałowców, niedościgłym dla mnie autorytetem jest Robert Błądek, a to cytat z jego postu, co do jałowców
"Standardowa mieszanka to: 70-60% Akadama + 20-30% Kiryu + 10% Bims, Lawa, nie ważne jak zawał. Jest to skala wulkaniczna bardzo porowata o dużej pojemności wodno powietrznej i od razu powiem że tego nie zastąpi keramzyt. Można dodawać też pokruszony węgiel drzewny. Wszystkie te substraty powinny być przesiane i podzielone na trzy frakcje (drobną, średnią i grubą) i wymieszane ze sobą ( gruba akadama+grube kiryu+gruby bimns itd...) Pył się wyrzuca albo można go stosować do ukorzeniania sosen pięcioigłowych.
Grubą wymieszaną frakcję wsypujemy na dno donicy później średnią i gdy zakryjemy wszystkie korzenie uzupełniamy drobną. Przy malutkich bonsai trzeba pominąć grubą frakję Powierzchnie podłoża pokrywamy warstwą roztartego sphagnum ( mech torfowiec), zapobiega to nadmiernemu wysychaniu i utrzymaniu stałej wilgotności w pierwszych miesiącach po przesadzeniu."
Anonymous - 2010-01-31, 22:15
Chciałem użyć keramzytu żeby korzenie mogły lepiej oddychać, moje drzewko zasadziłem rok temu z dwurocznej sadzonki i po roku ziemia jest bardzo zbita i boje się o stan bryły korzeniowej
Warszawska Szkoła Bonsai - 2010-01-31, 22:22
Wog troche sam sobie przeczysz bo wcześniej powołujesz się na strone PAB gdzie wg. Naki do jałowców ma zastosowanie Torf i 3 frakcje piasku. Tutaj role piasku (rozluźniacza oraz drenażu) może spełniać keramzyt.
Robert ma swoje doświadczenie i po jego roślinach widać, ze wie co robi. JA modrzewie sadziłem w samą lawe i bims i też super rosły.
Ale jest też różnica jeżeli piszemy/ mówimy o roślinach w płaskich donicach gdzie akadamy idzie 1 litr a doniczach produkcyjnych i drzewach kopanych np yamadori czy szkółkadrskich gdzie trzeba wsypać np 16 litrów akadamy. Troszkę to nieopłacalne. I tak jak pisałem - sama akadama jest jałowa i częściowo zdradziecka bo wierzchnia warstwa może być sucha a głęboko może być mokra. Jałowiec wcale nie lubi wilgotnego podłoża.
PS - nie zamierzam obstawać przy swoim, bo każdy ma rózne doświadczenie w prowadzeniu roślin, kopaniu, przesadzaniu itp itd. Zachęcam bankowo do prób i stosowania różnych mieszanek.
PS 2 krisk93 - możesz użyć keramzytu do rozluźniania gleby. Mała porowatość gledy to mała ilość wody i powietrza.
Anonymous - 2010-03-30, 17:06
Zastosować keramzyt jako drenaż do doniczki mimo zabezpieczonych dziur drenażowych siatką czy w takim przypadku jest zbędny i mogę sypać od razu ziemię?
|
|
|